Spanska


Nu närmar man sig resan med storm steg, längtar otroligt mycket! Har precis suttit med min älskling och skrivit en packlista så man kan kolla upp så alla grejer finns och att alla kläder är tvättade.

Lite fakta om just Barcelona:
- Valuta: Euro.
- Språk: Katalanska & Spanska.
- Tidskillnad: Har samma tid som Sverige.
- Klimat: Medelhavsklimat, varmast i juni/juli.

Och givetvis lite bra fraser som man ska försöka återuppta sedan nians spanska lektioner ;)
- Ja: Si, Nej: No.
- Tack: Gracias, varsågod: De nada.
- Ursäkta: Discúlpeme
- Hej: Hola, Hejdå: Adiós/Hasta luego
- God morgon: Buenos Días, God middag: Buenas tardes, God afton: Buenos noches, God natt: Buenas noches.
- Jag förstår inte: No entiendo.
- Talar ni... : Habla usted...
- Jag: Yo, Du: Tú, Vi: Nosotros, Ni: Usted, ustedes, De dom: Ellos, ellas.
- Vad heter du? : Cómo se llama?
- Hur mår du? : Cómo estás?
- Bra: Bien, Dåligt: Mal.
- Dotter: La hilja Mamma: Madre, Pappa: Padre.
- Vart ligger toaletten? : Dónde está el bano?
- Hur mycket kostar det här? Cuánto cuesta?
- Vad är det här? : Qué es? Jag köper det: Lo compro.
- Har ni...? :Tiene usted? Tar ni kontantkort?: Aceptan tarjetas de crédito?
- Öppet: Abierto, Stängt: Cerrado.
- Frimärke: Los sellos.
- Lita: Un poco, Mycket: Mucho, Allt: Todo.
- Frukost: El desayuno, lunch: El almuerzo, Middag: La cena.
- Skål: Salud
- Notan: Cuenta.
- Bröd: Pan, Dryck: La bebida, Juice: El jugo, Vatten: En agua, Öl: La cerveza, Vin: El vino, Salt: La sal, peppar: La pimienta, Kött: La carne, Fisk: El pescado, Frukt: Fruta, Grönsaker: Verduras, Efterrätt: El postre, glass: El helado.
- Vänster: La izguierda, Höger: La derecha, Rakt fram: Derecho, Upp: Arriba, Ner: Abajo, Långt: Lejos, Nära: Cerca, Lång: Largo, kort: corto.
- Karta: El mapa.

Nu har ni fått lära er lite spanska också! Nu ska jag fortsätta att njuta av de svarta oliverna jag fick av Hanna i studentpresent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥