Funderinga på förberedning inför certifiering


Jag sitter och läser igenom Branschtrådet Svensk Massages hemsida om hur certifieringen går till, och jag måste vara ärlig och säga att det redan nu är nervöst! Jag vet inte hur jag ska förbereda mig riktigt... Jag håller verkligen tummarna för att någon i klassen kommer att certifiera sig så man kan plugga och öva ihop. Såhär går certifieringen till:

Det nationella certifieringsprovet som anordnas av Branschrådet Svensk Massage består av en teoretisk provdel och tre praktiska delar.

* Det teoretiska provet är skriftligt. Provet omfattar 100 frågor av flervalskaraktär med ett inslag av bildfrågor. Det har sin tyngdpunkt på anatomi men tar också upp fysiologi, grundmedicin, massage och stretching (muskeltöjning). Frågorna tas ur en omfattande frågebank och står helt och hållet utanför de enskilda skolornas påverkan. Den enskilda skolan kan alltså inte påverka vilka frågor som kommer upp i det enskilda provet. Kravet för att bli godkänd på det teoretiska certifieringsprovet är det samma som det normala kravet i högskolan dvs. 65% rätt.

* I det första praktiska delprovet ska den om ansöker om certifiering visa att han/hon kan genomföra en helkroppsmassage. Behandlingen ska därvid anpassas till klientens önskemål och behov samtididigt som varierande grepp och tekniker ska användas.

* I den andra praktiska provdelen ska den prövande visa att han/hon kan palpera ett antal namngivna muskler och strukturer.

* I den tredje praktiska provdelen ska den prövande kunna göra terapeutisk töj av några givna muskler och visa lämpliga egentöjar av desamma.

* I den praktiska examinationen tar man också bland annat upp patientmottagande, anamnestagning, tester, behandling, handlag och utförande samt journalföring.

Information kopierad ifrån: Branschrådet Svensk Massage


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥