Må Bra Bok

Jag har beställt hem kurslitteratur och hittade ett gäng intressanta Mia Törnblom böcker. Jag har 2 stycken och tycker att hon verkar väldigt klok och man får sig en ordentlig tänkare när man läser hennes böcker. I en bok jag har så uppmuntrar hon till att man ska skriva en Må Bra Bok, och det har jag börjar göra nu och ska hålla det hela 2012 tänkte jag.

En Må Bra Bok delas in i kategorierna Bra, Tack och Hjälp. När du ska skriva i boken börjar du med rubriken Bra sen skriver du allt bra du har gjort idag, ex. "Idag har jag varit snäll och gått med grannens hund", "Idag har jag varit duktig och gjort mina läxor"... sen går man till Tack rubriken, där tackar du exempelvis för att du fick vakna med ett gott humör idag, att du har en sån bra familj eller för att du får vakna upp ännu en dag med massa äventyr framför dig. Sedan kommer rubriken Hjälp, här skriver du ner sådant du kanske grubblar om, oroar dig för eller liknande. Ex. "Hjälp mig att komma i tid till skolan i morgon", "Hjälp mig att ta hand om mig själv bättre". Eller liknande. Detta får dig att tänka efter och verkligen klura ut alla positiva saker i din vardag.

Jag tror att det kan ge en glädje kick de gånger man läser igenom sin må bra bok och att det hjälper till att stärka ens självkänsla.

Jag tänker iallafall prova, ska ni? :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥