Vad händer i höst, egentligen?

Nu känns det som att det är dags att reda ut det här, vad ska jag göra i höst? Mina 2 år på spa-programmet är över vilket kommer kännas bra skumt, inga tentor, inget man behöver plugga på om nätterna... En frihet jag aldrig fått uppleva eftersom jag gick till universitetet direkt från gymnasiet så det ska bli galet skönt.

Jag har fått jobb i höst, som massör, samma företag som innan. Det är inte så mycket pengar men iallafall någonting. Sen kommer jag dra igång min verksamhet så snart jag hittat en lokal, jag har några stycken jag ska kika på varav en är väldigt intressant som jag håller tummarna för. Mitt lån från ALMI är godkänt bara lokalen uppfyller deras krav.

Det är 2 kort som är säkra inför hösten sen får vi se hur allt faller på plats :)



























Recept!
Italensk Pastasås

Idag kan jag även dela med mig av två recept, igår gjorde jag en italensk pasta med salami, creme fraiche med basilika & tomat, vitlök & gullök. Man fräser ihop strimlad salami med löken och häller sedan i creme fraichen. När man gjort det låter man det puttra och sedan häller man det över pastan så det blir som en pasta sås.
- Betyg: Helt OK, tog bara max. 20 min att göra, dock har jag aldrig varit ett fan av salami men jag var tvungen att testa. Salamin ihop med creme fraichen gjorde såsen lite sur vilket jag inte riktigt tyckte om. Av 5 så får den en 2 eller 3:a.

Kycklingpaj
Idag snodde jag ihop en kycklingpaj när jag kom hem ifrån jobbet. Det tog ca 60 minuter och då började jag med att skära kyckling i småbitar, fräsa det i smör tillsammans med vitpeppar, svartpeppar, salt & curry. Sen tärnade jag en röd paprika som jag hällde i en bunke tillsammans med 3 ägg, chili creme fraiche, 1 dl gratängost och lite matlagningsgrädde. Givetvis hade jag gjort i ordning en pajdeg redan innan som fick stå i kylen ca 30 minuter (3dl vetemjöl, 150g smör & 3msk vatten) Under tiden jag blandade ihop paprikan, osten mm. så stoppade jag pajdegen i ugnen i 10 minuter och sedan hällde jag över blandningen och strödde över 1-2 dl riven gratängost. Och skjuts in i ugnen i 40 minuter.
- Betyg: Väldigt, väldigt gott! Lite hetta pga. chilin som min sambo tyckte väldigt mycket om. 5 av 5.

Mitt tips för en bra matlagning är att inte följa recept från punkt till pricka, jag använder sällan mått utan kör oftast på ett måfå, har i det jag tycker är gott och hocus pocus så har man fått fram en smarrig rätt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥