Packar

















Igår bakade jag bröd till frukost, dock utan frön på. De vart helt okej, dock lite för smaklösa men väldigt enkla att göra i ordning så det kan jag tipsa er om. Så nu har jag hela frysen full :)


Ingredienser

16 st

5 dl Mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
10-11 dl vetemjöl

Pensling:
2 msk Mjölk
ev. garnering med sesam, solros eller pumpafrön.

Gör så här

1) Värm mjölken till fingervärme, ca 37°. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt smör, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 45 min.
2) Sätt ugnen på 225°. Arbeta degen på mjölat bakbord och forma den till en rulle. Dela degen i 16 delar. Forma dem till runda bullar och platta ut dem till 10-12 cm i diameter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla bröden med mjölk och strö över frön.
3) Grädda bröden i mitten av ugnen 10-12 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
Man kan också baka ut degen till 12 avlånga portionsbaguetter.



Efter att jag bakat bröd så åkte jag och min älskling upp till Grängesberg för att hälsa på min lillasyster och hennes kille. De bodde i en fin mysig lägenhet med två hel galna kissar. Så besökte vi det Mc Donalds hon jobbar på i Ludvika. 
Idag har jag påbörjat packningen inför flytten om 3 veckor efter som att vi är hundvakt nästa helg så är det lika bra att börja på så man kan köra grovstäden samma vecka som flytten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥