Fakta om olika dofter

Jodå, téet smakade fint! Alltid kul att testa på lite nyheter.

Nu är det dags för mig att börja på att stänga ihop mina böcker ta med mig datorn och lägga mig i sängen till en bra film. Så ska väl darling få sin dagliga helkroppsmassage också. Stackarn ;)

Men innan det så tänkte jag skriva ner hur man gör när man ska blanda en egen massageolja samt vad olika dofter har för egenskaper:
För att göra en egen massageolja med doft så behöver man en flaska, olivolja samt en eterisk olja. Sen blandar man 1/2 dl olivolja och 1-2 droppar av den eteriska oljan i flaskan. Skaka om och tillsätt fler droppar om så behövs. Sen är det klart! Tydligen så ska massageolja förvaras mörkt och i rumstemperatur (om jag inte minns fel) för att hålla extra länge.

Man kan även blanda till massageoljor med olika egenskaper såsom:
Uppiggande = 5 droppar citron, 5 droppar bergamott samt 1 droppe lavendel.
Avslappnande = 5 Droppar lavendel, 1-2 droppar Ylang Yland samt 4-5 droppar rosenträ.
"Andlig" medvetandehöjande = 5 droppar rosenträ, 5 droppar patcholi samt 1 droppe lavendel.

Citron - Ses som en uppiggande, koncentrationshöjande och blodcirkulations stimulerande.
Bergamott - Är bra mot fet hy, halsinfektioner och det stärker självförtroendet.
Rosenträ - Är balanserande, öppnar hjärtchakrat och frigör höfterna.
Patchuli - Öppnar pannchakrat och hjärtchakrat och är en bra meditationsolja, den är även uppiggande och värmande.
Lavendel - Är balanserande, smärtlindrande och lugnande.
YlangYlang - Är avslappnande och frigör sexualchakrat, den motverkar dystra tankar och löser blockerade känslor.
Geranium - Är avslappnande och tar den sexuella energin till hjärtat, den är värmande och smärtlindrande.
Citrongräs - Ger energi, klarhet och positivitet.
Jasmin - Har en kramplösande och avslappnande effekt.
Rosmarin - Stimulerar hjärnan och nervsystemet, den är energigivande och stärkande.
Blodapelsin - Har en upplyftande och glädjande effekt.

Info hittade jag
här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥