Examen

Då var min tid uppe på Grythyttans Akademi tillhörande Örebro Universitet över. 2 år som gått så himla fort men varit så fruktansvärt roliga och framför allt lärorrika.

Termin 1 läste vi Idrott A där vi b.la. var ute på friluftsliv, klättrade i berg, orienterade, hade fysiologi, idrottspsykologi, konditionstest i alla dess former, motionsgympa m.m.. Det var en tuff men lärorik period där man verkligen såg skillnaderna mellan gymnasiet och universitet. Man kan verkligen säga att man besteg sina rädslor i alla dess former och det är nog det som har fått en att växa såhär mycket efter 2 år.

Termin 2 bestod av spa traditioner ur ett västerländskt perspektiv, som startade med en intensiv massage kurs där vi masserade varandra 8-16 varje dag parallelt med den tuffa anatomin, skelettet, muskler, fästen, funktioner - på latin. Efter det kom de första spa behandlingarna som bestod av helkroppsskrubb, ansiktsbehandling, aromainpackning, lerinpackning samt hand och fotkur. I följd av vattengympa, livräddning i vatten, HLR, motionsgympa, kostlära, coachning, retorik, samt en introduktion på mindfullness. Under den här terminen hände det mycket i min tanke verksamhet och det började uppenbara sig vad jag skulle jobba med i framtiden. Det hände även mycket med en själv inombords när man utsattes för prövningar, examinationer och annat som man inte var van vid. Och det jobbigaste var under en mindfullness lektion när vi skulle gå in i oss själva och be den vi hatar allra mest om förlåtelse (eftersom att det är en börda för mig att gå och tycka illa om någon annan). Det var längesen jag grät så mycket som under den lektionen och var tvungen att köra hem med tårfyllda ögon. Det är det absolut värsta men det bästa som har hänt mig eftersom att jag efter den dagen vågade ta tag i mina undangömda känslor och hantera dem på ett sätt jag inte gjort innan.

Termin 3 var hälsofrämjande levnadsvanor ur ett kinesiskt perspektiv. Här fördjupade vi oss i mindfullness, meditation, qi gong, tai chi, akupressur, kinesisk massage, ansiktsbehandling, skrubb m.m. Vi hade även kostlära där vi fick tillaga kinesisk mat. En lugn period med mååånga timmars sömn då kroppen blev utmattat när man jobbade med sina tankar och känslor på ett nytt annat sätt. Man mötte känslor som ångest, rädsla, sorg, hat och glädje men tack vare våra lärare kunde vi jobba oss igenom dessa.

Termin 4 Idrott B. Inleddes med ett besök på ett spa som man sedan skulle redovisa, sedan hade vi en spa dag för enbart killar där de fick massage, ansiktsbehandling, pröva på Afro power dance och annat skoj. Sen sa det boom och det ramlade in skrivuppgifter. Hälsopsykologi i följd av träningslära, kost och fysisk aktivitet, vetenskaplig metod och till sist B-uppsatsskrivning. En termin utan paus då allt gått i ett och man har inte haft en lugn stund utan istället hjärtklappning över att hinna med allt under våren.

Och nu sitter man här med alla uppgifter, tentor, pm, seminarier, redovisningar överstökade. Det är helt sjukt  och det kommer kännas väldigt konstigt att inte ha någonting att plugga på. Man är för en gångs skull ledig när man kommer hem ifrån jobbet - skum känsla.

Jag är helnöjd över att jag valde Spa-programmet som utbildning. Det har givit mig otroligt mycket och jag är inte den enda i klassen som upplevt att man växt oerhört mycket under dessa 2 år. Väldigt nyttigt och något alla borde få testa på.

Nu är jag spa-konsulent, med andra ord kan jag jobba med det mesta inom friskvård. Min plan är att efter hösten starta min egen verksamhet, på riktigt, och förhoppningsvis ha ett timjobb på något spa eller något företag som massör.

Jag är så glad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad - lämna en kommentar ♥